Læs om Silkeborg Kommunes Lærings og trivselspolitik 

Læs Sprog og læsehandleplan

Se flere politikker

Fødselsdagspolitik i Daginstitutionen Buskelund

Private fødselsdagsarrangementer

Hvis I vælger at fejre børnefødselsdage derhjemme, uden børnehavens deltagelse, vil vi komme med en kraftig opfordring til, at I enten vælger at invitere:

  • Hele gruppen/stuen
  • Alle drenge eller piger på stuen
  • Den årgang/gruppe dit barn tilhører. Eksempelvis storgruppen

Denne henstilling fordi vi vil undgå, at der er børn der sjældent eller aldrig kommer med til private fødselsdage. Som personale og forældre må vi gå foran og skabe de gode rammer for inklusion og gode sociale rammer, hvor vi er med til at sikre, at alle børn er en del af fællesskabet. Det opleves meget sårbart for de børn, der vælges fra, og sætningen "så må du ikke komme med til min fødselsdag" skulle nødigt blive til alvor.

Hvis I som forældre er i tvivl om hvilke børn der hører til de tre ovenstående grupperinger, er I altid velkommen til at kontakte personalet.

Invitationerne til private fødselsdagsarrangementer skal ikke afleveres i børnehaven, men sendes som besked på Aula, eller udleveres på privatadresserne.

God fødselsdagsfest!

Bestyrelsen og Personale

I Daginstitutionen Buskelund er overskriften på vores kostordning "sund mad i hverdagen".

Vi vil lave sund og nærende mad, der giver børnene det "brændstof" de har brug for til at vokse, lege, lære, bevæge og udvikle sig. Maden skal være en oplevelse og børnene skal have mulighed for at få pirret deres sanser; duft og smag er vigtige sanseindtryk, og måltiderne udgør en del af det sociale værdigrundlag i hverdagen. Der er ansat 1 køkkenmedarbejder i alle 3 huse, og de sørger for at tilberede maden til børnene.

Køkkenmedarbejderne deltager løbende i kurser og efteruddannelser for at være opdateret med den nyeste viden om børn og ernæring.

I Daginstitutionen Buskelund har vi valgt at vi udover et sundt frokostmåltid også tilbyder:

Morgenmad - for de børn der ikke har spist hjemmefra

Formiddagsmad

Eftermiddagsmad

Økologi

Vi tilstræber at få så meget økologi ind i vores madproduktion som overhovedet muligt, og vores mål er at vi i løbet af 2015 kan opfylde Fødevarestyrelsens 2020 plan for økologi i offentlige køkkener, hvilket indebærer at minimum 60% af fødevarer i kostordningen i dagtilbud er økologisk.

Det at vi ønsker at tilbyde børnene økologiske madvarer, de ekstra måltider (og ikke kun et sundt frokostmåltid) og laver maden i eget køkken betyder, at forældrene skal medbringe 5 stk. frugt pr. uge, gerne økologisk. Frugten bliver samlet og indgår så i formiddags- og eftermiddagsmaden.

Vores kostpolitik er bygget op omkring 2 hovedoverskrifter : Kostfaglige retningslinjer og de pædagogiske værdier, der er omkring måltidet.

Kostfaglige retningslinjer

Vi ønsker at tilbyde en sund og varieret kost. Med ordet "sund" menes en kost, der lever op til Fødevarestyrelsens anbefalinger i form af "De 10 kostråd". Derfor er denne kostpolitik skrevet ud fra disse officielle kostråd, og lyder som følger:

Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv 

En varieret kost forsøger vi at sikre ved hele tiden at søge ny inspiration. Madplanen laves i forhold til sæson, ligesom danske råvarer foretrækkes. Desuden har vi til menuplanlægningen en "skabelon", der sikrer at børnene tilbyde forskellige former for mad. Skabelonen strækker sig over 14 dage og hedder:

2 x suppe

1 x grød

1 x fisk

1 x kød

1 x vegetardag

4 x rugbrød - med minimum én slags hjemmelavet pålæg

Spis frugt og mange grønsager

Der serveres frugt eller grønt til alle mellemmåltider, ligesom det også er en helt naturlig del af frokostmåltidet, enten i form af tilbehør eller som ingrediens i eksempelvis kødsovs.

Spis mere fisk

Der er minimum fisk på menuen hver 14. dag. Derudover vil der oftest være fiskepålæg i forbindelse med rugbrødsdagene.

Vælg fuldkorn

For børn lyder anbefalingerne 40 - 60 gram fuldkorn om dagen (en skive rugbrød indeholder cirka 16 gram, mens havregryn er 100% fuldkorn). For at imødekomme dette anvender vi grove meltyper i hjemmebagt brød og boller, og vi tilstræber at færdigkøbt brød er deklareret med fuldkornslogoet (der har strammere kriterier end nøglehullet). For vuggestuebørn er det dog lidt anderledes, og det hjemmebage brød kan her være af knap så grov karakter. Dette skyldes, at brød med for højt fiberindhold kan give for stor mæthedsfornemmelse, hvorved helt små børn kan have svært ved at have appetit nok til at spise den anbefalede energimængde dagligt.  

Vælg magert kød og kødpålæg

I forbindelse med rugbrødsdagene serveres der altid mindst én slags hjemmelavet pålæg. Desuden serveres der ofte æg, ost og fiskepålæg, ligesom rester fra de varme retter tit bliver en del af det kolde frokostmåltid.

Spis mindre mættet fedt

Det mættede fedt stammer oftest fra animalske produkter, hvilket børnene får i begrænset omfang. Der sigtes altid mod magre kødtyper. Dette er dog ikke ensbetydende med, at der sigtes mod en meget fedtfattig kost. Om muligt anvendes umættet fedt - eksempelvis i form af raps- og olivenolie, der anvendes til stegning og bagning.

Vælg magre mejeriprodukter

Hænger sammen med ovenstående, idet formålet her er at spare på det mættede fedt. Mejeriprodukter indgår kun i stærkt begrænset omfang til børnehavebørnene, mens vuggestuebørn tilbydes mælk til mellemmåltiderne. I henhold til retningslinjerne for denne aldersgruppe serveres letmælk og til børn under 1 år modermælkserstatning.

Drik vand

Der tilbydes vand til alle måltider, ligesom børnene har fri adgang til vand dagen igennem. Vand bruges til at slukke tørsten.

Spis mindre sukker

Sukker anvendes kun såfremt det er en naturlig ingrediens i måltiderne - og i begrænset omfang. I Daginstitutionen Buskelund markerer vi dog også højtider og andre særlige lejligheder, hvilket kan indebære, at maden bærer præg heraf.

Spis mad med mindre salt

Størstedelen af vores saltindtag stammer fra industrien - og altså ikke det mad, vi selv tilbereder og/eller bordet. I særlig grad er brød og pålæg selv en del pålæg, således at vi selv kontrollerer saltindholdet.

De pædagogiske værdier, der er omkring måltidet

For os er det værdifuldt at måltidet er stedet, hvor der er et socialt samvær mellem børnene og mellem børnene og de voksne. Børnene er sammen med deltagende, nærværende og engagerede voksne, der taler positivt om det mad vi spiser, og opfordrer børnene til at smage på maden.

Børnenes deltagelse i de praktiske opgaver i forbindelse med måltidet, er naturligvis tilrettet deres alder. Vuggestuebørnene deltager med det de formår.

Før måltidet

I børnehavegruppen er der børn, der sammen med en voksen henter mad, i vuggestuen er det de voksne, der henter maden. Børnene hjælper med at dække bord. Vi dækker op med porcelæn, glas og bestik. Her får børnene mulighed for bla. at øve sig i at tælle, og at få dækket bord med det, der er brug for til måltidet. Inden børnene går til bords vasker de hænder. 

Under måltidet

Børnene spiser i mindre grupper. Det er værdifuldt at der er ro og en god stemning omkring måltidet - det er her børn og voksne har mulighed for at tale sammen om bla. den mad de spiser, og om hvad de har oplevet i løbet af dagen.

Vi vil gerne bruge måltidet til at:

Øve børnenes selvhjulpenhed - de øver sig i at smøre, de hælder selv vand op og de øser selv mad op

Øve børnene i at mærke egne behov - jeg er sulten, jeg er mæt, jeg er tørstig.

Øve børnene i at være betydningsfulde for fællesskabet - de sender maden rundt, de hjælper hinanden og venter på hinanden.

Øve børnene i at være madmodige - de tør smage på ukendt mad.

Øve børnene i at være rollemodeller for hinanden - når andre kan, så kan jeg også bruge kniv og gaffel

Voksne er rollemodeller for børnene - det indebærer at vokse spiser det samme mad som børnene i form af et pædagogisk måltid.

Lære børnene om madkultur - vaske hænder, vente på tur, tale sammen med venner, smage på maden.

Efter måltidet

Børnehavebørnene rydder selv deres brugte porcelæn og bestik op og går derefter på badeværelset for at vaske hænder. I vuggestuen hjælper personalet børnene med at rense hænderne.

 

 

Sol giver vitaminer og energi - men kan også give solskoldning, hvis vi ikke passer på.

Det er dejligt at være ude, når solen skinner. Solens lys giver godt humør og D-vitamin til knoglerne, og når foråret og sommeren for alvor banker på døren, vil vi i Daginstitutionen Buskelund også helt naturligt være mere ude i det fri.

Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse har beskrevet følgende forholdsregler: Det er vigtigt, at vi beskytter os mod solens skadelige stråler og det er især vigtigt med solbeskyttelse af børn. Det betyder ikke, at vi skal undgå solen, men bare omgås den med fornuft. Vi skal skrue ned for solen, og det kan vi gøre ved at være ude med omtanke. Det betyder, at - når solen står højt - og når der er få skyer på himlen, så er det særligt vigtigt at beskytte sig. Man kan beskytte sig ved at følge disse 3 solråd - Siesta - Solhat - Solcreme.

Vi hjælper børnene med at finde skyggepletter i det tidsrum hvor UV-indexet er højest (i tidsrummet kl. 12-15). Men da børns lege nu engang flytter sig fra sted til sted, kan vi ikke garantere, at børnene hele tiden befinder sig på skyggefulde pletter, når solen står højt på himlen.

Derfor er det vigtigt, at I hjælper jeres barn med at være beskyttet mod solens meget skadelige stråler ved at smøre jeres børn ind i solcreme, før de møder i institutionen. Børnene skal være smurte over hele kroppen, og "eksperterne" anbefaler en vandfast solcreme faktor 15. Derudover er en tynd langærmet sommerbluse og en solhat ligeledes god beskyttelse mod solens skadelige stråler. 

Udeliv er en naturlig del af børnenes liv i vores daginstitutioner. Børnene er dagligt på legepladsen, på gåture i nærmiljøet, på udflugter med bus eller på skovture.