Skip til hoved indholdet
    Hjem Eventyrhuset

Eventyrhuset

Velkommen til Eventyrhuset

Vi har en vision om, at Eventyrhuset er institutionen, hvor børn kan lære og være. Hvor kerneopgaven er, at vi sammen med børnene skaber en hverdag, der understøtter lyst til at lege og lære, samt mod og evne til at være aktive deltagere i fællesskabet.

Vi er en funktionsopdelt børnehave med plads til op til 67 børn. Eventyrhuset er bygget sammen med Buskelundskolen.

Børn og voksne er tilknyttet en gruppe som base, men vi ser vores hus som fælles for både børn og voksne, og vi har et tæt samarbejde på tværs af grupperne i hverdagen.

Læs mere om Eventyrhuset

Det er meget individuelt hvordan børn tackler det at starte i børnehave. Nogle børn har en meget nysgerrig og undersøgende tilgang til det nye, mens andre reagerer med utryghed og kan blive kede af det.

Det er sundt og naturligt at børn reagerer, når de møder noget nyt, og som voksne skal vi være opmærksomme, anerkende barnets følelser og støtte barnet dér, hvor det har brug for det.

I perioden mellem barnet er indmeldt og til opstart, opfordrer vi til at barn og forældre besøger institutionen. Dette med henblik på at lette barnets opstart og overgang.

Det er vigtigt, at barnet lærer børnehaven at kende i sit eget tempo, får en tilknytning til de nye voksne og børn, og forbinder stedet med en god oplevelse. Derfor anbefaler vi, at forældrene de første par uger investerer tid og opmærksomhed i barnets opstart. I modtager et velkomstbrev.

En god opstart i børnehaven tager altid udgangspunkt i barnet, og vil være meget individuelt i forhold til barnets personlighed, og hvor lang tid forældrene kan bruge på opstarten.

Vi har gode erfaringer med at barnet i opstarten kommer hver dag, så barnet hurtigere får en god rytme og føler en tilknytning til børnehaven. Undgå for mange fridage i starten - hellere korte dage, som kan gøre at barnet har mere overskud til at indtage alt det nye.

Barnets hele dag:
Bestyrelsen har pr. 16. januar 2023 besluttet, at morgenmad ikke længere tilbydes som en del af kostordningen i vores børnehuse.
Morgenmad skal derfor være spist hjemmefra. 

Kl. 9.00-9.30
Samling i hjemmegruppen. Dagens aktiviteter præsenteres.

Kl. 9.30-11.30
Planlagte aktiviteter sættes i gang. Børnene tilbydes forskellige pædagogiske aktiviteter og lege. Der er mulighed for aktiviteter og leg inde og ude.

Kl. 11.30-12.00
Frokost - Vi spiser i hjemmegruppen.

Kl. 12.00-12.30
Oprydning efter frokosten. De børn, der skal sove puttes. De øvrige børn guides ud på legepladsen.

Kl. 12.30-16.00
Leg og aktiviteter på tværs af grupper, som kan foregå både ude og inde.
Kl. 14.00 er der mulighed for eftermiddagsmad.
Oprydning af børnehaven.

Kl. 16.00-17.00 (fredag kl. 16.45)
Vi læser, spiller, leger.

Et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem forældre og det pædagogiske personale har en positiv indvirkning på barnets tilknytning til børnehaven.

Det har stor betydning, at forældre og det pædagogiske personale i hverdagen har en åben og konstruktiv dialog. Alle børn tilbydes 5 samtaler i et institutionsliv fra vuggestue til børnehave. Forældresamtalerne skal bidrage til at skabe sammenhæng i barnets liv, hvor viden formidles mellem institution og forældre, samt at bidrage til at skabe sammenhæng mellem overgange vuggestue/børnehave/skole.

Der afsættes en tid til samtalen, som finder sted fortrinsvis om morgenen og formiddagen. 

Rammen omkring samtalerne tager udgangspunkt i vores dialogredskab "dækkeservietten", hvorefter der udarbejdes en udviklingsplan for barnet.

Opstartssamtale
Inden barnet starter i Eventyrhuset inviteres forældre til en opstartssamtale, hvor det pædagogiske personale fortæller om hverdagen i børnehaven, og hvor forældre og personale sammen planlægger hvordan indkøringen skal foregå. Det er også ved dette møde vi skal tale om barnet, hvordan barnets liv har formet sig indtil nu, og om der er særlige forhold som vi i Eventyrhuset, skal være opmærksomme på.

Kommer barnet fra dagpleje eller vuggestue, tager samtalen udgangspunkt i et overleveringsskema samt andre relevante oplysninger omkring barnet. 

Midtvejssamtale i børnehaven
Forældre og primærvoksen fra børnehaven taler omkring barnets trivsel og udvikling i børnehaven. I forbindelse med samtalen udarbejder forældre og den primærvoksne et udviklingsmål for barnet. Inden samtalen får forældrene tilsendt forberedelsesspørgsmål.

Skoleudviklingssamtale i nov/dec inden barnet skal starte i skole
Vi evaluerer sammen barnets sidste udviklingsmål, og sammen drøfter vi hvordan vi bedst kan understøtte barnet videre mod overgang til skole. 

Samtaler efter behov
Udover de fastlagte forældresamtaler, har både forældre, det pædagogiske personale og ledelsen mulighed for at indkalde til en samtale, hvis der opstår et særligt ønske eller behov.

Aula
Børnene skal tjekkes ind og ud på de ophængte skærme. Det er vigtigt, at I tjekker jeres barn ind som det første I gør, når I kommer med barnet, og at I først tjekker barnet ud, når I forlader institutionen.
Det er vigtigt, at vi hurtigt kan danne os et overblik over hvilke børn der er i institutionen, hvis uheldet er ude og vi skal forlade stedet meget hurtigt, fx ved brand.
Det er kun voksne, der må bruge skærmene.

Legetøj
Børnene må gerne have legetøj med, men det medbringes på eget ansvar og husk at skrive navn på!
Det er jer som forældre, der vurderer hvorvidt jeres barn er klar til at dele sit legetøj med andre kammerater.

Påklædning
Husk hver dag skiftetøj og praktisk udetøj, som passer til vejret!

Hjælp jeres barn med at holde orden på garderoberummet. Sørg for at der er det tøj og fodtøj barnet kan få brug for i løbet af dagen – men heller ikke mere. Derved bliver det lettere for barnet at overskue sin garderobe. Med navn i tøj og orden på garderoberummet skal både personale og forældre bruge mindre tid på at lede efter forsvundne huer og regnbukser.

Forældre skal tage vådt tøj (flyverdragter, huer, støvler m.m.) med hjem og sørge for at tørre det, så det er klar til brug dagen efter. 

Forsikring
De personskader børnene kan komme ud for i børnehaven dækkes normalt af den enkeltes private ulykkesforsikring. Hvis et barn bliver ansvarlig for en skade enten ved en forsætlig eller uagtsom handling, er det normalt familiens ansvarsforsikring, der dækker.

Sygdom
Hvis barnet bliver syg eller virker utilpas i løbet af dagen, kontakter vi jer, så I kan hente jeres barn hjem. Hvis jeres barn får en smitsom sygdom, må I meget gerne underrette os, så vi kan få informeret om sygdommen på vores tavler.
Vi giver kun medicin ved kroniske sygdomme, såsom astma.

Det er hyggeligt at blive fejret på sin fødselsdag! Dog kan det ikke altid lade sig gøre at fejre den på selve dagen. Derfor opfordrer vi jer til at planlægge fødselsdagen i god tid med personalet.

I børnehaven fejres fødselsdagen oftest i forbindelse med formiddagssamling, og forældre er velkomne til at deltage, hvor de kan hjælpe barnet med at dække bord. Forældrene medbringer selv det de ønsker, der skal spises. Det er vigtigt at forældrene så tidligt som muligt er i dialog med personalet om hvor og hvornår fødselsdagen skal holdes. 

Vi henstiller til vores sukkerpolitik, og derfor serveres kun 1 sød ting i forbindelse med fejringen. Frugtspyd eller andet kan fint erstatte kage eller is. Ved afholdelse af fødselsdag skal desserten spises inden fejringen slutter.

Daginstitutionen Buskelund har lukket følgende dage:

  • Juleaften, 1. og 2. juledag
  • Nytårsaften og nytårsdag
  • Grundlovsdag

Daginstitutionen Buskelund har fælles feriepasning i følgende perioder:

  • Ugerne 28, 29 og 30
  • Dagene mellem jul og nytår
  • De 3 dage op til påske
  • Dagen efter Kristi Himmelfartsdag

Dette betyder, at kun ét af børnehusene holder åbent.

I kan ikke forvente genkendelige rammer og kendte voksne fra egen stue i de perioder.

Det pædagogiske tilsyn er ét ud af flere tilsynsformer i Dagtilbud i Silkeborg Kommune. Det pædagogiske tilsyn udføres af forvaltningen både i kommunale, selvejende og private daginstitutioner.

Det pædagogisk tilsyn har to overordnede funktioner; at kontrollere og udvikle den pædagogiske kvalitet i dagtilbuddet. Rammen for pædagogisk tilsyn i Silkeborg Kommune udarbejdes af forvaltningen, således der er sammenhæng med de fælles kommunale indsatser daginstitutionerne arbejder med.

I de kommunale daginstitutioner udføres tilsynet hvert år i skiftende børnehuse. Hermed sikres, at alle børnehuse får minimum et tilsyn hvert andet år. Tilsynsrapporterne for de kommunale institutioner vil efter tilsynet blive offentliggjort på deres lokale hjemmesider.

Daginstitutionen Buskelund

En institution i Silkeborg Kommune

Kontakt